tiistai 9. lokakuuta 2007

Matkaraportti

Enpäs päässyt/ehtinyt reissun aikana sitten päivittämään blogia ja päätin kirjoittaa jonkinlaisen matkapäiväkirjan. Reissu päättyi noin kuukausi sitten, mutta kirjoitetaan mitä mieleen tien päältä jäi.

Lähdimme jatkamaan matkaa sunnuntai- aamuna Riiasta kohti Liettuaa. Itselleni päivä osoittautui varsin tuskalliseksi: Aurinko paistoi lämpimästi, jalat tuntuivat voimattomilta ja vastatuuli puhalsi aukeilta pelloilta eikä vauhti meinannut millään nousta edes 20 kilometriin tunnissa. Mietin, josko ottaisin junan alle ja ajaisin vaikka Kaunasiin, jossa voisin lepäillä päivän tai pari ja odotella Jaria. Varsin masentavalta tilanne tuntui myös siksi, että olimme juuri pitäneet lepopäivän. Montako päivää sitten tarvitsisin saadakseni jalat taas normaaliin kuntoon? Pysähdyimme Latvian puolella Bauskan (noin 60km Riiasta) kaupungissa katsastaaksemme junien tai bussien aikatauluja, mutta turisti-info oli kiinni, enkä jaksanut alkaa sen tarkemmin selvittelemään aikatauluja, sillä olimmehan kohta jo Liettuassa ja kansainvälinen liikenne tuntuu monesti olevan hintavampaa kuin maan sisäinen siirtyminen. Sitä paitsi esimerkiksi Kaunasistakin pääsisi varmaankin helposti Puolan puolelle, mikäli sinne Kaunasiin asti jaksaisi polkea. Pikkuhiljaa kuitenkin jalkoihini alkoi tulla voimaa jostain ihme syystä ja taisipa tuulikin vähän kääntyä. Liettuan puolella polkeminen alkoi taas tuntua mukavalta ja ajoimme pimeänkoittoon asti, jolloin löysimme huoltoaseman pihalta telttapaikan. 132km saimme lopulta mittariin – en olisi aamupäivällä kyllä uskonut. Kruunu illalle oli vielä huoltoasemalta löytynyt retkikeitin, jonka ostimme yhden kaasusäiliön kera mukaan.

Matka jatkui jälleen seuraavana aamuna, ja laskimme, että jos polkaisemme samanlaisen päiväetapin kuin eilen, olemme illalla Kaunasissa. Jossain vaiheessa päivää meille paljastui, että Via Baltica kiertää Liettuan puolella kaikki kaupungit ja lähes kaikki kylätkin. Tämä vaikeuttaa hieman ruoan ostamista, mutta jonkun pikkukaupan aina silloin tällöin löysimme ja saimme siten ostettua pakolliset tarpeet. Tulee muuten melko turhautunut olo, kun pitäisi päästä ostoksille ja tien reunalla on kyltti, joka ilmoittaa seuraavaan kaupunkiin olevan 8km matkaa. Kuitenkin muutaman sadan metrin päässä on liittymä, joka paljastaa kaupunkiin johtavan tien kääntyvän oikealla ja Via Baltica jatkuukin vasemmalle. Parikymmentä kilometriä ennen Kaunasia alkoi kaduttaa, kun emme olleet mitään karttaa hommanneet ja löysimme itsemme Klaipeda-Vilna -moottoritien reunalta. Ei siinä sitten auttanut, kuin polkea moottoritien reunaa loppumatka ja hyvinhän siinä toki oli tilaakin. Virkavaltaakaan ei näkynyt, joten arvoitukseksi jäi, miten he olisivat moottoritiellä pyöräilyyn suhtautuneet. Saavuimme lopulta Kaunasiin illan hämärtyessä ja leirintäaluetta ei lähettyvillä saamiemme tietojen perusteella ollut, joten huoltoaseman rekkaparkin viereen taas telttaa pystyttämään. Kysymme aina huoltoaseman henkilökunnalta lupaa teltan pystyttämiseen ja nyt he vaativat ensimmäistä kertaa maksua. Maksoimme heille pyytämänsä 10 litiä, kuittia emme saaneet. Kokkailimme tonnikalapastat iltapalaksi uudella retkikeittimellämme seuranamme uskomaton määrä vihaisia sääskiä. Huolimatta siitä, että olen lähes koko ikäni Lapissa asunut, en muista milloin sääsket olisivat noin paljon häirinneet. Puhumattakaan kivikylässä kasvaneesta matkakumppanistani. Telttaan asti itikat eivät kuitenkaan tulleet ja yön saimme nukuttua hyvin.

Aamulla oli miellyttävä nukkua, kun aurinko ei ensimmäistä kertaa paahtanutkaan kuumana heti aamukahdeksasta lähtien, vaikkakin päivän mittaan lämpötila kuitenkin nousi sinne normaaliin kolmeenkymppiin. Ennen Puolan rajan ylittämistä ostimme Puolan ja Slovakian kartat, jotta voisimme suunnitella hieman reittiämme. Noin 110km ajon jälkeen saavuimme ensimmäiseen kylään Puolan puolella ja tiedustelimme, josko lähistöltä löytyisi leirintäalue. Paikallinen nuori nainen osasi englanniksi kertoa, että löydämme etsimämme muutaman kilometrin päästä päätieltä. Ajoimme neidin ohjeiden mukaan ja kunnes tulimme pieneen kylään, jossa näimme teltan kuvan ja puolalaista tekstiä. Paikka vaikutti varsin hilpeältä, sillä siinä oli omakotitalon lisäksi kauppa ja terassi. Seisoimme hölmön näköisenä pyöriemme kanssa olutterassin vieressä, kunnes talon emäntä tuli luoksemme kysyen ”kempink?” ”ain moment”. Kohta hän palasi ja opasti meidät puolaa puhuen talon pienelle takapihalle. Rouva ymmärsi kyllä venäjää, joskaan ei itse sitä osannut/suostunut puhumaan. Hän näytti, mihin kohtaan nurmikkoa voimme telttamme pystyttää. Itse ehdotimme nurmikon tasaisinta kohtaa, mutta sepäs ei sopinutkaan, sillä siinä oli perheen autopaikka. Jätimme tavaramme takapihalle ja painelimme uimaan emännän neuvomalle läheiselle rannalle. Ranta oli kuitenkin harmiksemme suljettu jo siihen aikaan illasta, mikä oli sinänsä sääli, kun suihkuakaan ei ollut ”leirintäalueellamme” tarjolla, ja viimeksi olimme päässeet peseytymään Riiassa muutama päivä takaperin. Palasimme sitten likaisina tukikohtaamme ja hörppäilimme olutta kyläläisten kanssa, kunnes terassi sulki hanansa.

Nukuimme reissussa ensimmäistä kertaa teltassa ilman, että äänimaailma olisi muodostunut ainoastaan heinäsirkoista ja ohi ajavista rekoista. En tiedä, onko sitten parempi herätä keskellä yötä naapurin koiran mielipuoliseen räksytykseen. Koira kuitenkin haukkui äänensä käheäksi ja unet pääsivät jatkumaan. Auringon noustessa tietenkin joka puolelta alkaa kuulua kukkojen kiekumista ja pikkuhiljaa myös ihan vieressä aidan takana majaansa pitävien lehmien ammumista. Nukuimme rauhassa myöhään ja uimassa käytyämme tien toisella puolella olevassa kirkossa alkoikin kohta jumalanpalvelus, jolloin kirkon kellot ja papin puheet toivat edelleen uuden ulottuvuuden aitoutta uhkuvaan äänimaailmaan. Kylän rohkeimmat isännät olivat tietenkin jo kirkon aikana terassillamme oluella ja jumalanpalveluksen loputtua Otila kävi kaupassamme ja sai todistaa, kuinka vodkapullot alkoivat hävitä hyllyltä janoisten kyläläisten toimesta. Lopulta lähdimme kuitenkin tästä sympaattisesta paikasta ja poljimme noin 80km matkan Augustowiin, josta löysimme yöpymispaikan leirintäalueelta. Viimeistään Augustowissa päätimme lopullisesti, että reittimme kohti Slovakiaa kulkee itäisen Puolan läpi Bialystokin, Lublinin ja Rzeszowin kautta. Tuumailimme, että tämä väylä lienee liikenteeltä hiljaisempi sekä ehkäpä muutenkin mielenkiintoisempi kuin perinteinen Varsovan ja Krakovan kautta kulkeva. Myöskään vuoristo ei nouse idempänä yhtä korkealle kuin Zakopanen tai Banska Bystrican lähettyvillä.

Augustowista suuntasimme Jamikset seuraavana päivänä suurempaan kaupunkiin Bialystokiin tavoitteenamme lyötää jälleen leirintäalue. Ehkäpä nuo muutamat päivät ilman suihkua saivat lopullisesti ymmärtämään, että peseytyminen vähintään joka toinen päivä olisi erittäin suotavaa. Kävin Tescossa ruokaostoksilla ja Jarin tehtävänä oli selvittää leirintäalueen koordinaatit. Lopulta kaupan pihalla olikin ollu kokonainen komitea pohtimassa tätä visaista kysymystä, ja tultiin siihen lopputulokseen, että Wasilkowin kylässä, muutaman kilometrin päässä kaupungin pohjoispuolella on hotelli, jonka pihalla on leirintäalue. Suuntahan on meidän kannalta juuri väärä, kun etelään päin olemme menossa. Wasilkowiin päin kuitenkin lähdimme, ja lopulta hotelli löytyi ja varattuamme telttapaikan havaitsimme ulkona olevan jopa enemmän sääskiä kuin Kaunasissa. Täten pystytimme nopeasti teltan, kävimme suihkussa ja menimme hotellin baariin istuskelemaan. Hotellin aulassa oli myös netti, josta mm lähetimme kuvia Ilta-Sanomiin. Kamerahan jäi hetkeksi vahtimatta ja joku sen siitä sitten korjasi parempaan talteen. Itse menin väsyneenä ehkä ennen puoltayötä nukkumaan mutta Otila viihtyi non-stop –baarissa hieman paremmin ja aamulla tuumailimme, että lienee aika viettää ensimmäinen päivä reissulla istahtamatta pyörän satulalle.

Lepopäivänä liikkumisemme tapahtui lähinnä hotellin baaritiskin, internetin, terassin ja vessan välillä. Pääsimme lauantaina kuitenkin liikkeelle ja tämä olikin reissumme ensimmäinen ja viimeinen päivä, jolloin minä ajoin pirteänä ja Otila puuskutti perässä. Kilometrejä oli takana ehkä kuutisenkymmentä kun pysähdyimme Bielsk Podlaskin pikkukaupunkiin ruokaostoksille. Pidimme evästaukoa puistonpenkillä ja laskeskelimme, että ehdimme ehkä 20-30km vielä polkea ennen kuin pimeä tulee. Kuitenkin eväitä syödessämme joka vanha parrakas mies tuli tarjoamaan meille jotain lappuja. Ne paljastuivat paikallisen kirkon turisteille tarkoitetuiksi mainoksiksi, joissa oli kuitenkin kaupungin kartta. Selvitimme siitä Lublinia päin johtavan tien, kun yhtäkkiä bongasimme kartalta myös leirintäalueen, jollaista ei kartastamme löytynyt ennen Lublinia, jonne matkaa olisi vielä vajaa pari sataa kilometriä. Päätimme siten etsiä tämän leirintäalueen ja jäädä kaupunkiin yöksi. Etsimme kartalla olevan paikan, joka oli keskellä urheilukenttää, eikä siinä mitään leirintäaluetta näkynyt, ainoastaan jotain mökkejä. Menimme kysymään leirintäaluetta viereisestä ”hotellista”, josta luultavasti varattiin myöskin nämä ränsistyneet mökit.. Lopulta saimme selvitettyä respan rouvalle haluavamme todellakin nukkua ulkona teltassa ja hän oli tästä varsin yllättynyt, eikä pyytänyt mitään maksuakaan. Lisäksi saimme käyttää hotellin suihkua ja vessaa. Mainittakoon tästä päivästä vielä, että olipa myöskin ainoa lajiaan, jolloin kumpikaan meistä ei ottanut yhtäkään olutta.

Nyt ollaan siis sunnuntaissa 19.8. kun matka jatkui tuttuun tapaan etelään pain. Nyt kilometrejä tulikin mittariin vajaa 140, ennen kuin löysimme pimeän saavuttua yöpaikan Radzyn Podlaskin kylän edustalta Orlen-huoltoaseman takapihalta. Joku tietäväinen voisi valaista, mitä tama Podlaski oikein tarkoittaa, kun näitä Podlaskeja tuntui olevan useampiakin tällä seudulla Puolaa. Maanantaina tavoitteenamme oli lähteä ajoissa liikkeelle, jotta saan ostettua uuden kameran Lublinista. Onnistuimme tässä, ja olimme Lublinissa jo kahden maissa iltapäivällä ja matkaakin oli tullut taitettua jo reilu 70km tähän aikaan päivästä. Uusi kamera löytyi sopivasti jo ensimmäisestä kaupungin edustalla sijaitsevasta ostoskeskuksesta ja samasta paikasta saimme ostettua myös kaasusäiliön retkikeittimeen. Lublin vaikutti oikeastaan melko viihtyisältä ja eloisalta paikalta. Positiivisiin mielikuviin vaikutti toki myös turisti-info, jossa osasivat neuvoa meidät läheiselle leirintäalueelle. Lisäksi sain ostettua uudet pyöräilyhanskat Latviassa hukkaamieni tilalle. Leirintäaluekin löytyi suht helposti ja sijaitsi vielä Lublinin eteläpuolella, eli melkein reittimme varrella.

Ensimmäistä kertaa jouduimme tiistai-aamuna polkemaan kaatosateessa, mutta sade ei kauaa kestänyt ja matka jatkui kohti Rzeszowia. Illan tullen löysimme jälleen rekkaparkilla varustetun huoltoaseman, jossa oli iloksemme tarjolla suihku pientä maksua vastaan. Aluksi huoltoaseman henkilökunta yritti ohjata meitä samassa komplekissa sijaitsevaan motelliin nukkumaan, mutta lopulta saimme kuitenkin pystyttää teltan viereiselle pellolle huoltoaseman viereen. Tästä jatkoimme seuraavana päivänä Rzeszowin läpi, kunnes pyhdyimme yöpymään noin 30km päähän Slovakian rajasta jälleen suihkulla varustetun huoltoaseman pihalle. Rakennuksessa oli myös televisiolla varustettu ravintola, ja toiveissamme oli tietenkin Suomi-Kazakstan –pelin näkeminen, mutta eipä saatu näkyviin mitään Suomen lohkon peleistä. Saimme kuitenkin kotomaasta raporttia Suomen voitosta sekä Serbian ja Portugalin pupeltamisesta ja tätä piti luonnollisesti juhlistaa muutamalla oluella. Söimme myös shashlikit ravintolassa ja aloin olla jo puolen yön jälkeen valmis nukkumaan. Kuitenkin huoltoaseman terassilla iltaa viettänyt puolalaiskaksikko kuitsui meidät seuraansa oluelle ja eihän tarjouksesta voinut kieltäytyä. Sanaakaan englantia he eivät puhuneet, eikä venäjäkään heiltä taittunut, mutta yhtäkkiä kello olikin jo neljä ja oli aika painua nukkumaan. Telttaa emme jaksaneet enää pystyttää, joten luotimme, ettei tule sadetta ja nukuimme pihan katukivetyksellä makuupusseissa retkipatjat alustoinamme.

Aamulla heräilimme yhdeksän jälkeen armottomaan auringon paahteeseen, vaikka uni olisi todellakin maistunut, ja päätäkin vähän kivisti. Lähtömme taisi lopulta venyä puoleen päivään aamupalan ja yleisen tuskailun päätteeksi. Alkumatkasta eteneminen oli melko tahmeaa vastatuulessa mäkisessä maastossa. Slovakiaan päästyämme ajoimme pitkän matkaa enemmän tai vähemmän alamäkeä Svidnikin kaupunkiin. Periaatteessa uusi maa on aina eräänlainen piristysruiske, joskin hieman harmitti, sillä olimmehan oppineet jo puolan kielen alkeetkin. Slovakian puolella huomasi kyllä eron Puolaan, varsinkin Etelä-Puolan pikkukylät vaikuttivat huomattavasti vauraammilta verrattuna Slovakian vastaaviin. Toki hintatasokin oli halvempi. Muutenkin Slovakiassa näkyi selvästi köyhyys eikä huoltoasemiakaan enää kovin tiheässä näkynyt. Myöskään leirintäaluetta ei karttaamme oltu reittimme varrelle merkitty, joten päätimme taas polkea pimeän tuloon asti ja majoittautua tien varteen. Täysin ilman kommelluksia ei tämäkään ilta sujunut johtuen puhjenneesta takakumistani. Lopputuloksena sain taluttaa pyörääni muutaman kilometrin pimeän jo tultua, kun Otila kävi edellä katsomassa, josko sieltä löytyisi hyvää telttapaikkaa. Päädyimme lopulta majoittumaan jonkinlaisen ravintolan pihalle, joskin teltan jätimme jälleen pystyttämättä. Ennen kuin kävimme nukkumaan, ravintolan pihaan meistä vähän matkan päähän hurautti auto, joka pysähtyi ja sammutti valonsa. Autossa ei minkäännäköistä liikettä näkynyt, eikä kukaan sieltä käynyt ulkona, joten alkoipa hieman mietityttää, miksi auto tähän päätti pysähtyä. Tällöin tuumailimme, että vilkkaan 24h auki olevan huoltoaseman pihalla yöpymisessä on toki puolensa verrattuna tälläiseen keskellä-ei-mitään sijaitsevaan paikkaan, jossa muita ihmisiä ei ole mailla halmeilla. Autopa kuitenkin hävisi siitä yön aikana ja aamulla kaikki tavaramme olivat yhä tallessa, joten eipä siinä sen kummempaa.

Perjantaina poljimme enemmän tai vähemmän mäkisessä maastossa Kosiceen, jossa päätimme pitää yhden vapaapäivän ja käydä katsomassa kaupungin futisjoukkueen liigapelin. Peli olikin mielenkiintoista katsottavaa, kotijoukkue voitti 3-0 ja Kosicen fanien pyrotifo sytytti katsomon muovipenkitkin palamaan. Kosicessa vierähtikin pari päivää suunniteltua pidempään pienten pyöränsäätöoperaatioiden ja oluen kippaamisen takia. Tiistaina matkamme taas jatkui. Emme polkeneet Kosicesta suoraan Unkariin, vaan reittimme kulki Slovakian puolella Unkarin rajan tuntumassa, koska paikalliset Kosicessa maille tätä reittiä suosittelivat muunmuassa matkan varrella sijaitsevien vesiputousten takia. Vesiputoukset olivat kuitenkin pieni pettymys, todennäköisesti keväällä tai sadepäivien jälkeen olisivat olleet enemmän voimissaan. Vietimme vielä yhden yön Slovakiassa leirintäalueella, ennen kuin pääsimme Unkarin puolelle.

Unkarissa poljimme vaihtelevassa säässä ja yhä mäkisessä maastossa kolmessa päivässä Budapestiin, eli sukulaiskansamme pääkaupunkiin saavuimme noin klo18 perjantaina 31.8 – siis seitsemän päivää ennen suunniteltua saapumista päämääräämme Belgradiin. Pysähdyimme kaupungin laitamille nettikahvilaan ja päätimme etsiä leirintäalueen. Tässä vaiheessa kaikki näytti vielä hyvältä. Leirintäalue ei kuitenkaan löytynyt yhtä helposti kuin oletimme. Sitten kun tämä "Universum" vihdoin löytyi paikallisten sekä kyltin opastamana, ilmoitti respan saksaa puhuva herrasmies, että viimeiset kaksi vuotta he ovat toimineet pelkkänä hotellina ”Bitte, weiter fahren”. Hän osasi kuitenkin neuvoa, että noin 5km päässä pitäisi olla leirintäalue. Luonnollisesti katuvalot loppuivat tässä vaiheessa ja kuun valossa saimme polkea eteenpäin. Kun taas löysimme tämän Akvaparkin, joka nähtävästi toimi myös leirintäalueena, oli kello yli puolen yön ja siellä oli ollut portit kiinni jo klo19 lähtien. Aidassa oli joku puhelinnumero, johon yritimme soittaa, mutta siellä ei tietenkään kukaan vastannut. Tässä vaiheessa vitutus oli niin suuri, että päätimme levittää retkipatjat ja makuupussit akvaparkin pihalle ja katsoa aamulla annamme Budapestille enää toista mahdollisuutta vai poljemmeko Serbian Novi Sadiin joumaan olutta loppuajaksi.

Lopulta päätimme kuitenkin jäädä Budapestiin ja etsiä kolmannen karttaamme merkityn leirintäalueen. Tämänkin löytäminen osoittautui liian haastavaksi ja perjantai-iltana nettikahvilasta lähdettyämme noin vuorokauden ja sadan kilometrin seikkailujen jälkeen Budapestin ympäristössä löysimme itsellemme majapaikan keskustan hostellista. Budapestin kulttuuritarjontaan oli tarkoitus tutustua paikallisen liigapelin merkeissä Kispestin kaupunginosan Honvedin matsissa sunnuntaina ja maanantaina suunnittelimme lähtevämme kohtui Serbiaa pysähtyen matkan varrella Novi Sadissa. Kilometrejä Budapestistä Belgradiin on noin 400. Budapestissä kävi ns. kosicet ja olimme lähtövalmiita keskiviikkoaamuna noin klo11. Plussana mainittakoon, että ehdimme myös käydä Budapestissä siten myös tarkastamassa toisen paikallisen futissuuruuden MTK:n pelin. Oikeastaan olimme tiistaina jopa kiivenneet pyörien selkään, mutta takavanteeni oli vääntynyt niin kieroksi ettei polkemisesta tullut mitään. Siinäpä sekin päivä sitten vierähti etsiessämme pyöräkauppaa ja -korjaamoa.

Keskiviikkona faktat oli tunnustettava: Matkaa siis jäljellä noin 400km ja aikaa kolme päivää. Lisäksi Baltian ja Puolan helteet olivat muisto vain tässä kylmyydessä ja tihkusateessa. Ei auttanut, kuin lähteä matkaan. Alkutaipaleella selvisi pian muunmuassa se, ettei ”vedenpitävä” takkini olekaan vedenpitävä. Lisäksi minun pyörälaukkujeni kiinnitystä ja Otilan tarakkaa saatiin taas korjata nippusiteillä. Keskiviikkona etenimme loppujen lopuksi noin 100km, ennen kuin löysimme motellin tyylisen Zimmer Frein pienestä kylästä. Mieltä ei kuitenkaan ylentänyt, kun karttaa tutkiessamme huomasimme, että olimme polkeneet epähuomiossa polkeneet viimeiset 20km väärään suuntaan. Jäljellä siis reilu 300km ja kaksi päivää, joten ei auttanut, kuin laittaa herätyskello soimaan viideltä aamulla.

Torstaiaamuna olo oli kieltämättä melko lohduton. Ilma ei ollut yhtään parempi ja tuntuu myös varsin ikävältä laittaa eiliset märät ja hikiset vaatteet päälle. Ne kun eivät todellakaan ehtineet kuivua yön aikana ja pyykinpesustakaan ei paljon iloa ole, kun vaatteita ei saa missään vaiheessa kuivaksi. Tässä vaiheessa tuli itselläni mieleen, josko ajaisi Serbian puolelle Suboticaan ja hyppäisi siellä bussiin tai junaan. Ilmaisin ajatukseni myös Otilalle, jonka isällisen rohkaisun jälkeen asiasta ei enää keskusteltu. Liikkeelle pääsimme ennen seitsemää tuhdin aamupalan jälkeen ja poljimme vaihtelevassa sadekelissä kohti Serbiaa. Serbian puolella sade kuitenkin iloksemme pikkuhiljaa loppui ja saatoimmepa välillä nähdä jopa vilauksen auringosta. Ohitse ajavat autot olivat Serbian puolella selvästi innokkaampia kahdesta pyöräilijästä kuin muualla. Äänitorvea soitettiin ja peukkua näytettiin ikkunasta. En tiedä ymmärsivätkö meidän tulevan peliä varten, pienet Suomen lipulla varustet tarrat meillä kuitenkin pyörissämme oli kiinnitettynä. Pimeän tullen aloimme kyttäämään jonkinlaista hotellia tai motellia, telttayöpyminen kun ei edelleenkään tullut kysymykseenkään märissä kamppeissa. Aloimme sitten pienessä kylässä kysellä, josko lähettyviltä löytyisi majapaikkaa. Jälleen saimme ohjeita eri suuntiin eri etäisyyksien päähän, ja päätimme jatkaa eteenpäin kuunvalossa. Maantien vieressä kulki yllättäen myös pyörätie, joka oli jopa osittain valaistu. Niinhän siinä tietenkin kävi, että alamäen päätteeksi tie ei ollut valaistu ja asfaltin korvasi muta. Edellä ajanut Otila pysähtyi kuin seinään itse tulin tietenkin perään ja kaaduin kyljelleni, kun en saanut kenkiäni lukkopolkimista enää irti. Matka jatkui tästä vielä pari kilometriä ja löysimme motellin, joka oli edellisestä kylästä joidenkin arvioiden mukaan kolmen, toisten seitsemän kilometrin päässä. Onnistumme muuten saamaan huoneen kuin huoneen puolessa tunnissa pakolaisleirin näköiseksi. Seitsemän taisi osua lähemmäksi. Kilometrejä tuli tänä päivänä mittariin lopulta eniten koko reissulla, 172.

Perjantaina olikin sitten jo varaa löysäillä ja kello soi aamulla vasta 5.30. Edessä olisi enää reilu 130km. Aamulla esimerkiksi kengät olivat jo kuivuneet, joskin osa vaatteista oli yhä märkiä. Lähtiessä huomasin myös, että minun tarakkani on hajoamispisteessä, todennäköisesti eilisiltaisen kaatumisen takia. Poljimme Novi Sadiin, jossa pysähdyimme syömään ravintolaan tien varteen. Ruokalistasta emme oikeen saaneet tolkkua ja kysyimme paikan emännältä, josko löytyisi jonkinnäköistä keittoa. ”-Löytyy, löytyy, mutta on tämmöstä ja tommosta kans”. Lopulta muori suositteli meille jotain, päätimme ottaa sitten sen salaattien ja oluiden kera luonnollisesti. Pian sieltä tulikin järkyttävän iso lihatarjotin. Ei nyt ehkä ihan pyörälijälle sopivinta ruokaa, mutta mikäs siinä. Viimeiset kolmisenkymmentä kilometriä olivat minulle täyttä tuskaa , olo oli heikko ja koko ajan sai jousta vessassa (tai jossain pusikossa). Kiukkua lisäsi vielä Belgradin kaupungin alueella sattunut rengasrikko noin 10km ennen hostelliamme. Pimeän koittaessa saavuimme Jamistemme kyydissä hostellillemme ja tunne oli hieno. En olisi ennen reissua tai ensimmäisellä ajoviikolla millään uskonut selviäväni perille ilman julkisten kulkuneuvojen tarjoamaa apua – ehkäpä se suurensikin saavutusta omissa silmissäni.

Kilometrejä tuli loppujen lopuksi reissulla noin 2400-2500, tarkkaa määrää en osaa sanoa, kun meidän molempien Biltemasta ostetut mittarit lopettivat toimintansa jossain vaiheessa matkaa. Intersportin Jamikset kestivät reissun ihan hyvin, joskin pieniä ongelmia varusteiden kanssa toki oli. Jarilla taisi puhjeta rengas kolmesti, minulla kahdesti, ja lisäksi takavanteeni jouduttiin kerran oikaisemaan. Minulla hajosi toisesta pyörälaukusta (Bilteman laukkuja) ensimmäinen kiinnikekoukku Budapestissä ja toinen Suboticassa. Toinen laukku sen sijaan kesti hyvin. Myös Bilteman sisäkumit tuntuivat kestävän, kun sellaisen vaihtoi hajonneen tilalle. Otilalla oli myös ongelmia vanhojen laukkujensa kanssa jo Tallinnasta lähtien, jolloin laukun putoaminen laittoi lokarin mutkalle. Minulla tarakka huomattiin viimeisenä aamuna olevan hajonnut kahdesta kohtaa. Kyllä tuon reissun olisi tietty ilman maastopyörääkin selvinnyt, joskin joillakin tienpätkillä sai olla varsin tyytyväinen, ettei oltu millään kilpapyörällä liikenteessä. Näin ainakin Serbiassa, missä oli melkoiset routavauriot tiessä monen kymmenen kilometrin ajan.

Pitempää pyöräreissua voin kyllä suositella siitä kiinnostuneille, joskin pahimpien tuskien välttämiseksi kannattaa kerätä niitä kilometrejä vähän enemmän kuin allekirjottanut. Arvioisin polkeneeni ennen reissua noin 400km, joista puolet tällä uudella pyörällä, jonka sain viikkoa ennen lähtöä. Parina viime kesänä kilometrejä tuskin on tullut yhteensäkään paljoa yli sataa.

Raportista olisi varmasti saanut kattavamman, jos rungon olisi saanut kirjoitettua jo matkan aikana. Tietenkin reissulla oli myös lukuisia huippuhetkiä, joista osan ehkä unohdin kirjoittaa, kun taas toiset eivät säilytä hauskuuttaan kirjallisessa muodossa. Yksityiskohtaisemmalla kuvailulla teksti olisi myös paisunut ylisuureksi - työn takana kun oli saada tämäkin kirjoitettua.

1 kommentti:

tättähäärä kirjoitti...

Sait kyllä illan hymyn aikaiseksi tällä tarinallas. Kaikkea ne hullut suomalaiset keksivätkin. Oon itse miettinyt kovasti pyörän kanssa reissuun lähtemistä, mutta en ehkä ensimmäiseksi ihan noin pitkälle uskaltais lähteä. Hattua täytyy nostaa!

Uteliaisuuttani pakko kysyä, että mitä teitte pyörille sitten Belgradissa? Jätitte ne sinnekö?